ラーニングアナリティクスを活用したソフトウェア技術者教育支援システム

基盤研究(C)(一般)
課題番号:17K01036

令和2年 3月 31日


サイトトップに戻る

平成29年度~令和元年度 科学研究費助成事業 研究成果報告

佐賀大学 理工学部
情報部門
熊本高等専門学校
拠点化プロジェクト系情報セキュリティグループ
大月美佳,掛下哲郎 村田美友紀

研究成果の概要

(和文)本研究では,研究代表者らが研究開発を進めてきた教育支援ツールの成果を統合し,様々なプロセスにおける学習者の学習データ等を収集・分析および学習者が作成した成果物の自動チェックを行う仕組みを,包括的なソフトウェア開発技術者教育支援システムとして構築する.また,構築したシステムで実際の授業の学習データを収集・分析することにより,学習者の達成度評価や様々な教育上の工夫に対する定量的な効果測定を行い,結果を学習者にフィードバックして教育効果の改善を図った.これらの成果は,学会論文誌や審査制度のある国際学会等で研究発表した.

(英文)In this research, we integrated our research results so far for education support tools. We developed a system for software development engineers to collect and analyze learning data in several software processes and to automatically check deliverables created by students. Then the system becomes an overall education support system for software development engineers. We also perform an effective education by collecting and analyzing actual learning data in our universities using the constructed system. The analysis result is utilized for evaluating student achievement and effects of improvement on education through feedback to students. We presented these research results in various research journals and refereed international conferences.


業績一覧

雑誌論文 (8件)

  1. Tetsuro Kakeshita, Miyuki Murata, Application of Programming Education Support Tool pgtracer for Homework Assignment, International Journal of Learning Technologies and Learning Environments, Vol. 1, No. 1, pp. 41-60, 2018年03月 (PDF File)
  2. Tetsuro Kakeshita, National Survey of Japanese Universities on Computing Education: Analysis of Departments Majored in Computing Discipline, Olympiads in Informatics, Vol. 12, pp. 69-84, 2018年09月 (PDF File)
  3. 掛下哲郎,大月美佳,教育成果の質と量に関するWeb調査を対象とする柔軟性の高いアンケートシステム, 情報処理学会論文誌:教育とコンピュータ(TCE), Vol. 5, No. 1, pp. 39-49, 2019年02月 (PDF File)
  4. Tetsuro Kakeshita, Kosuke Ohta, Student Log Analysis Functions for Web-based Programming Education Support Tool pgtracer, 情報処理学会 論文誌:教育とコンピュータ(TCE), Vol. 5, No. 2, pp. 456-468, 2019年06月 (PDF File)
  5. Tetsuro Kakeshita, Mika Ohtsuki, Survey and Analysis of Computing Education at Japanese Universities: Non-IT Departments and Courses, Olympiads in Informatics, Vol. 13, pp. 57–79, 2019年07月 (PDF File)
  6. Tetsuro Kakeshita, Naoko Takahashi, Mika Ohtsuki, Survey and Analysis of Computing Education at Japanese Universities: Informatics in General Education, Olympiads in Informatics, Vol. 13, pp. 81-98, 2019年07月 (PDF File)
  7. Kazuhiro Sumi, Mika Ohtsuki, Tetsuro Kakeshita, Survey and Analysis of Computing Education at Japanese Universities: Subject of “Information” for High School Teacher’s License, Olympiads in Informatics, Vol. 13, pp. 123-144, 2019年07月 (PDF File)
  8. 村田美友紀,嘉藤直子,掛下哲郎,プログラミング学習支援ツールpgtracerを自学習に活用した授業実践と学習行動の分析, 論文誌:教育とコンピュータ(TCE),Vol.6, No. 2, pp.1-12, 2020年06月(採録予定) (PDF File)

国際学会発表

  1. Tetsuro Kakeshita, Miyuki Murata, Utilizing Programming Education Support Tool pgtracer in an Actual Programming Course, 6th International Conference on Learning Technologies and Learning Environment (LTLE 2017), pp.471-476, 2017年07月 (PDF File)
  2. Miyuki Murata, Tetsuro Kakeshita, Understanding Level Analysis of Students using Programming Education Support Tool pgtracer, 6th International Conference on Learning Technologies and Learning Environment (LTLE 2017), pp.487-492, 2017年07月 (PDF File)
  3. Naoki Maeda, Tetsuro Kakeshita, Traceability Editing and Checking Functions for Requirement Management Education Support Tool REMEST, 7th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments (LTLE2018), pp. 199-203, 2018年07月 (PDF File)
  4. Miyuki Murata, Naoko Kato, Tetsuro Kakeshita, Analysis of Student Activity and Its Effect Utilizing Programming Education Support Tool pgtracer, 7th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments (LTLE2018), pp. 261-267, 2018年07月 (PDF File)
  5. Tetsuro Kakeshita, Eriko Uematsu, Toshinori Saito, International Comparison of College-Level Computing Education, 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), pp. 228-235, 2018年12月 (PDF File)
  6. Tetsuro Kakeshita, Kenji Matsunaga, Kazurio Sado, A Comparison Analysis between Achievement and Requirements for Computing Education, 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), pp. 1077-1084, 2018年12月 (PDF File)
  7. Mika Ohtsuki, Tetsuro Kakeshita, Utilizing Software Engineering Education Support System ALECSS at an Actual Software Development Experiment: A Case Study, In Proceedings of the 11th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2019), Volume 2, pp. 367-375, 2019年05月 (PDF File)
  8. Miyuki Murata, Naoko Kato, Youhei Nakayama, Tetsuro Kakeshita, Analysis of Fill-in-the-blank Questions Provided by Programming Education Support Tool pgtracer, 2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI), pp. 260-265, 2019年07月 (PDF File)

学会発表

  1. 村田 美友紀,嘉藤 直子,掛下 哲郎,プログラミング学習支援ツール pgtracer を自学習に活用したプログラミング科目の実践報告,情報処理学会 情報教育シンポジウムSSS2018, 150-157,2018年08月 (PDF File)
  2. 岩崎誠,掛下哲郎,CASガイドラインに基づく小学校プログラミング教材の提案:mBotロボットとアルゴリズム学習用ツールキットの活用,情報処理学会 情報教育シンポジウム2018, 9-16,2018年08月 (PDF File)
  3. 岩崎 誠,掛下 哲郎,CASガイドラインに基づく中学校・高校段階でのプログラミング教材の提案,情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS2019, 3-1, pp. 54-61,2019年08月 (PDF File)

Copyright (C) Saga University, Computer Division, CSLab. 2020